Biologiczna i duchowa natura Doszy Pitta.

Prakriti składa się z trzech podstawowych jakości: Sattva, Rajas i Tamas – cech Światła, Energii i  Materii, poprzez które charakteryzuje się inteligencją, życiem i mocą tworzenia form materialnych. Kiedy te trzy siły są przesyconych Praną, czyli energią życiową, tworzą Trzy  Dosze: Vata, Pitta i Kapha.

Trzy Dosze odnoszą się do Pięciu Elementów: eteru, powietrza, ognia, wody i ziemi. Reprezentują one formy materii: trwałą, płynną, promieniująca, lotną i eteryczną. Pięć Elementów może oznaczać nie tylko formy materialne, ale także subtelne i przyczynowe, co sprawia, że elementy zawierają wszystkie siły lub przejawy duszy, umysłu i  ciała. Żaden z  typów indywidualnej konstytucji nie jest lepszy ani gorszy niż pozostałe. Każdy ma swoje zalety i  wady.

Wszystkie formy życia charakteryzują się tymi trzema właściwościami. Człowiek również stanowi unikalne połączenie tych trzech sił, które sprawiają, że już od momentu poczęcia jesteśmy całkowicie niepowtarzalni. Dosze określają naszą najgłębszą wewnętrzną naturę.

Pitta to połączenie ognia i wody. Jej cechą charakterystyczną jest ciepło.
Pitta oznacza moc trawienia lub gotowania, czyli to, co powoduje dojrzewanie. Tak jak ogień nie może istnieć w ciele w czystej postaci, tak i Pitta znajduje się w ciele w formie oleistych i kwaśnych wydzielin, a  zatem mówi się o niej, że zawiera również aspekt wody.
Pitta jest odpowiedzialna za wszystkie formy trawienia i przemian w organizmie – od poziomu komórkowego po układ jelitowo – trawienny.
Pitta kontroluje także trawienie na poziomach psychicznym i umysłowym, czyli naszą zdolność do przetwarzania wrażeń, emocji idei, w celu dotarcia do prawdy.
Pitta obdarza nas pozytywnymi cechami, takimi jak inteligencja, odwaga i żywotność.
Bez niej brakuje nam umiejętności do podejmowania decyzji lub motywacji do  osiągania celów.
Siedziba Pitta w narządach wewnętrznych mieści się w jelicie cienkimi żołądku, w wypadku tkanek zaś, w  gruczołach potowych i łojowych oraz we krwi i limfie.
Jej narządami zmysłu są oczy, a narządami motorycznymi stopy, które wiążą się z  elementem ognia.
Pitta gromadzi się w jelicie cienkim, gdzie przejawia się w postaci kwaśnego odczynu.
Pitta jest wytwarzana jako energia pozytywna lub jako ciepło krwi.
Jako czynnik chorobowy objawia się w postaci nadmiaru krwi lub toksyn we krwi, co  wywołuje stany zapalne i infekcje.
Osłabienie i ruch Pitta zależy od Vata, a wzmocnienie Pitta jest uzależnione od Kapha.

Biologiczna natura Doszy Pitta:
• Wzrost – średni
• Budowa ciała – bardzo proporcjonalna, umiarkowana, rozwinięte ciało
• Waga – średnia
• Blask skóry – rumiana, błyszcząca
• Faktura skóry – ciepła, tłusta
• Oczy – łatwo ulegające stanom zapalnym, przeszywające spojrzenie
• Włosy – cienkie, przetłuszczające się
• Zęby – średnie, krwawienia z dziąseł
• Paznokcie – miękkie, różowe
• Stawy – luźne
• Krążenie – dobre
• Apetyt – silny, nadmierny
• Pragnienie – silne
• Pocenie się – obfite, ale nie trwające długo
• Stolec – miękki, luźny
• Mocz – obfity, żółty
• Wrażliwość na – ciepło, światło słoneczne, ogień
• Odporność – umiarkowana, wrażliwość na ciepło
• Skłonność do chorób – gorączka, opuchlizna
• Rodzaje chorób – choroby krwi i wątroby
• Aktywność – umiarkowana
• Wytrzymałość – umiarkowana, ale ukierunkowana
• Sen – zmienny
• Sny – umiarkowanie częste, romantyczne
• Pamięć – ostra, wyraźna
• Mowa – ostra, uszczypliwa
• Temperament – zmotywowany
• Emocje pozytywne – odwaga
• Emocje negatywne – gniew
• Wiara – silna, zdeterminowana

Duchowa natura Doszy Pitta.
Dosza Pitta w aspekcie Gun.
Typ Pitta o cechach Sattva przejawia wyższe cechy światła, inteligencji i ciepła, oświetlając wszystko wokół jak słońce. Jest zdyscyplinowany, spostrzegawczy i myślący roztropnie, zawsze bierze pod uwagę punkt myślenia innych. W działaniu bywa przyjacielski i odważny, jest pełen ciepła i współczucia wobec innych. Ma naturę przywódcy i silną wolę rozwoju.
Typ Pitta o cechach Rajas dąży do sukcesu i osiągnięć, często wszelkimi możliwymi metodami. Umiejętnie i  z  determinacją promuje siebie i swoje cele, nie zatrzymując się dopóty, dopóki nie zdobędzie tego, czego pragnie, czyli władzy i pozycji. Jest krytyczny i kontrolujący, skłonny do gniewu i nietolerancji, tym samym bywa nieostrożny i próżny, co może go doprowadzić do klęski.
Typ Pitta o cechach Tamas przejawia wrogie zachowania oraz gwałtowne i niszczycielskie emocje. Żywi nienawiść i urazy, może być niebezpieczny dla każdego, kto wejdzie mu w drogę. Nie przestrzega żadnych zasad współżycia społecznego i nie szanuje uczuć innych. Niekiedy występują u niego objawy paranoidalne. Może być jednostką psychopatyczną, której należy unikać za wszelką cenę. Do tego typu należy większość osób ze świata przestępczego.

Ajurweda i Joga kładą nacisk na rozwój Sattvy.
• W ajurwedzie Sattva to stan harmonii, dzięki któremu następuje uzdrowienie.
• W jodze Sattva to wyższa cecha umożliwiająca rozwój duchowy.
Skorzystajmy ze swojej szansy na rozwój duchowy i zdrowie, a tym samym na długie i szczęśliwe życie.

 Fragmenty książki
„Joga i Ajurweda. Samouzdrawianie i samourzeczywistnienie” Dawida Frawley.